15 mei 2007

Wie we zijn en wat we zijn...

Gisteren hadden we een goede discussie over positionering met ons marketingbureau L'eau. Hoewel we in het algemeen goed in staat zijn om zelf na te denken is het erg waardevol om je eens te onderwerpen aan de kritische vragen en de sceptische blik van mensen die het goede met jou en je business voor hebben. En om een antwoord te geven op de vraag op welk speelveld je speelt en welke problemen je nu echt voor je klanten oplost.

'Weten jullie dat dan niet?' denk je misschien. 'Nou, ja en nee' zeg ik dan meteen. Het is niet dat wij te weinig weten. Eerder dat wij teveel weten. Wij zitten zo diep in de materie dat wij het niet meer scherp hebben. Daar hebben wij hulp bij nodig en die krijgen wij van Arend Jan Boss en Pieter Burgman. Niet de minsten in het communicatievak gelukkig.

Een van de belangrijkste gespreksonderwerpen klinkt als een cliché maar is essentieel en waar: je moet keuzes maken. En dan niet zo van 'ik kies alles' maar van 'ik moet dus ook hele mooie, belangrijke en zinvolle onderwerpen vooral niet ter sprake brengen'. En daar zit de pijn van keuzes maken. Want aan de onderwerpen die je niet in beeld brengt heb je ook lang en hard gewerkt. En met alles wat je wél zegt, doe je de rest van je propositie gevoelsmatig tekort.

Toch is (de juiste) keuzes maken essentieel. Want als je niet de juiste keuzes maakt, zullen je toekomstige klanten niet begrijpen wat jij voor hen kan betekenen.

Gaandeweg ontstaat het beeld dat wij een uitgebreid dienstverleningsconcept hebben opgebouwd, maar dat de échte essentie is dat wij beter dan wie ook weten hoe wij mensen in bedrijven écht in beweging kunnen krijgen. In beweging om dingen te gaan doen, om gedrag te veranderen, om commerciëler te worden of klantgerichter. Om beter en meer te gaan samenwerken en om beter met elkaar te communiceren. En dan dus niet dat je er alleen maar over communiceert, maar dat er in het gedrag van medewerkers iets daadwerkelijk en structureel verandert... Aan de overkant van het water zouden ze zeggen
'We know the magic to move your people'.

Is dat niet een mooie eerste conclusie? Is dat niet een begin-van-een-ultieme elevator pitch? Een zinnetje van acht woorden dat je in twee seconden kunt uitspreken? Alleen jammer dat het in het Engels is. Wie het net zo catchy kan zeggen in het Nederlands mag reageren.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Wij weten de goochel om uw mensen te bewegen

Anoniem zei

Misschien toch gewoon 'Managizer brengt bedrijven in beweging'?

Anoniem zei

Ga voor de magic. Klinkt goed, en dat is toch wat jullie een beetje doen. Het is ook kinda magic.

Marco Dees zei

@ Dieter
Vandaag gaat onze eerste echte mailing eruit met het thema 'We know the magic to move your people'. Gericht aan directeuren en divisiemanagers. Vanaf volgende week starten we met nabellen. Dan horen we de eerste reacties op deze aanpak. Ik zal binnenkort een stukje schrijven over onze mailing.