26 maart 2007

De macht van Google

Managizer moet gevonden worden en dan komt al snel Google om de hoek kijken. Zoekmachine-optimalisatie, AdWords en AdSense zijn dingen waar je globaal wel wat van weet, maar als je er serieus tegenaan gaat begin je pas te beseffen wat Google allemaal weet en hoezeer informatie macht betekent. En dat allemaal onder het motto 'Do no evil'. Ozan Hilici en Jürgen Mayer, studenten aan de Hochschule Ulm in Duitsland, hebben een korte film gemaakt over de macht van Google als informatieprovider en verzamelaar van persoonlijke gegevens van gebruikers. De ongerustheid en het wantrouwen galmen erin door. Terecht of niet, je kunt je afvragen wat de ambities zijn van een bedrijf dat zo overweldigend snel en slim terrein verovert op alle gebieden die te maken hebben met het verzamelen en delen van informatie. Google heeft onlangs een patent geregistreerd voor een Google Phone, waarbij de patentbeschrijving min of meer onthult dat die mobiele telefoon kan ontcijferen wat zijn gebruiker wil als hij op een bepaalde locatie en tijd specifieke woorden in een tekstbericht gebruikt. Een weekend met een clubje vrienden in Parijs waarbij je rond zes uur 's middags een groeps-sms stuurt met de vraag 'Hebben we al trek' kan leiden tot een groepskortingsaanbod (sponsored link natuurlijk) via je Google Phone bij een restaurant in de buurt.

Geen opmerkingen: